Blomsterhusene
Bank-Mikkelsens Vej 16-18, 14,16,18,19,og 21
2820 Gentofte
INSTRUKTION OG OPLÆRING
I RELATION TIL
ARBEJDSMILJØFORHOLD
Indledning
Dette materiale er udarbejdet af sikkerhedsorganisationen i Blomsterhusene, i juni måned 2003 og vedtaget på MED-udvalgsmødet den 20. oktober 2003.
Sikkerhedsorganisationen har i dette materiale taget udgangspunkt i Arbejdsmiljøvejviser 45 - “De vigtigste arbejdsmiljøprobemer på døgninstitutioner mv for voksne”. Sikkerhedsorganisationen vil forsat arbejde videre med materialet kontinuerligt.
Blomsterhusene´s sikkerhedsorganisation består pr. 29. januar 2007 af :
Orkidéen- Jannie Frost / sikkerhedsleder
/ sikkerhedsrepresentant
Syrenen- Erna Ploug Andersen / sikkerhedsleder
Lisbeth Bruzelius / sikkerhedsrepræsentant
Tulipanen- Erna Ploug Andersen / sikkerhedsleder
Kit Rasmussen / sikkerhedsrepræsentant
Rosen- Karin Alm / sikkerhedsleder
Erna Jørgensen / sikkerhedsrepræsentant
Lupinen- Jannie Frost / sikkerhedsleder
Linnea Henriksen / sikkerhedsrepræsentant
Administartionen.- Gitte Olsen/ sikkerhedsrepræsentant
Forstander Karina Struve
Viceforstander Karoline Winther-Lund / Daglig sikkerhedsleder
De vigtigste og mest almindelige arbejdsmiljøproblemer
(rækkefølgen er ikke prioriteret)
• Ulykker
• Hudbelastninger
• Biologi
• Løft og arbejdsstillinger
• Psykisk arbejdsmiljø
• Indeklima
De vigtigste arbejdsprocesser
• Ekstern transport ved indkøb mv
• Løft og forflytning af brugere
• Genoptræning
• Medicingivning
• Omsorg
• Personlig pleje
• Rengøring hos brugere
• Arbejde under terræn (dvs udenfor botilbuddet - eks.vis udflugter, indkøb mv)
• Transport af brugere i kørestole mv.
Ulykker
Hvor opstår problemerne ? + generel forebyggelse
Der er tale om en ulykke, når en medarbejder kommer uventet og pludseligt til skade.
Da en ulykke ofte er et forløb af hændelser, kan den være vanskeligt at forudsige, hvorfor forebyggelsen skal forsøge at sikre, at medarbejderne ikke kommer i kontakt med farekilderne.
Vi vil forsøge at forebygge, ved at kontrollere farekilderne, oplyse om risiko og træne / motivere den enkelte medarbejder til at handle sikkert i jobbet.
De mest almindelige risikosituationer (•) samt forebyggelse ift disse:
- Når du løfter og forflytter brugere, risikerer du akut lændehold (hekseskud) og overbelastning af skuldre og arme. Akut lændehold og overbelastning af skuldre og arme kan også opstå som følge af pludselige fysiske reaktioner fra brugerne i det generelle samvær - også ved fysisk støtte under ture mv.
- Instruktion til den enkelte medarbejder i forhold til tunge løft, hensigtsmæssige arbejdsstillinger og generel omgang med, samt fysisk kontakt til beboerne.
- Du kan blive udsat for slag, riv og bid fra enkelte beboere i forbindelse med generel samvær og i forhold til støtte, pleje og omsorg.
- Introduktion til den enkelte beboer, herunder hans / hendes kommunikation, generelt samvær med beboerne, herunder etiske holdninger. Speciel grundig introduktion i forhold til de enkelte beboere der har udvist nævnte adfærd.
- Du risikerer akut lændehold og overbelastning af skuldre og arme i forbindelse med oprydning, let rengøring mv. Dette kan forekomme hvis boliger og fællesarealer på arbejdsstedet er dårligt indrettet eller der er for mange møbler og arbejdsredskaber, som giver dårlige arbejdsstillinger.
- Instruktion til hensigtsmæssige arbejdsstillinger samt hensigtsmæssig indretning af såvel boliger og fællesarealer.
- Når du benytter trappestiger, stole med videre i forhold til at kunne nå ting, kan du risikerer at falde og komme til skade.
- Introduktion til ,samt generel henvisning til de sikreste “hjælpemidler” i det enkelte hus.
- Du risikerer at få stød på defekte hjælpemidler og ledninger.
- Introduktion til hjælpemidler og leverandøranvisninger / leverandørmappen.
- Når du kører i botilbuddets bus eller i egen bil i tjenstlig ærinde, er der risiko for trafikuheld. Ulykkerne opstår typisk ved fald på glatte veje, når du stiger ud eller ind ad bilen eller ved omgangen med beboerne.
- Instruktion i forhold til botilbuddets bus, lift med videre, og intern “køreprøve”. Desuden introduktion til beboernes påstigning og mest hensigtsmæssige plads i bussen. Endvidere instruktion til bespændinger af kørestole i bussen.
Hudbelastninger
Hvor opstår problemerne ? + generel forebyggelse
Personlig pleje er almindeligt arbejde her på stedet. Da mange beboere skal hjælpes stiger risikoen for at pådrage sig eksem.
Eksem er betændelse i huden, der skyldes direkte kontakt med vand, sæbe, rengøringsmidler og andre væsker. Håndeksem er det mest almindelige.
Hos enkelte medarbejdere kan eksemen være fremkaldt af særlige allergiske påvirkninger, eks.vis personer med speciel tør hud, astmaeksem med videre - evt. uden årsag i arbejdet alene. Det er ikke altid muligt at behandle / forebygge generelle allergiske eksemer.
Såfremt forebyggende foranstaltninger ikke hjælper kan det være nødvendigt for medarbejderen at skifte job og dermed undgå den skadelige allergiske påvirkning via arbejdsopgaven.
Arbejdsprocesser og typiske problemer i forhold til disse (•) samt forebyggelse:
Personlig pleje
- Vask og pleje af brugere
- Hyppig håndvask
- Instruktion i brug af handsker, specielt hvis den enkelte beboers personlige hygiejnemidler ikke er milde el. allergitestede.
- Alene indkøb af milde / allergitestede produkter til personalets håndvask mv.
Rengøring i brugerens hjem
- Rengøring af toiletter eller baderum
- Opvask i hånden
- Almindelig rengøring
- Hyppig håndvask.
- Instruktion i brug af handsker. Introduktion til leverandørbeskrivelser (forefindes i forhold til alle produkter).
- Alene indkøb af milde / allergitestede produkter til rengøring, opvask håndvask mv.
Medicingivning
- Håndtering af medicinske præparater (beboernes daglige medicin, pn-medicin, insulin mv).
- Instruktion i brug af handsker, bortkastning af affald (al form for medicinske præparater). Introduktion i forhold til den enkelte beboers medicin.
- Deltagelse i amtets / regionens interne medicinkursus.
Biologi
Hvor opstår problemerne ? + generel forebyggelse
Her på stedet arbejder du tæt på andre mennesker, såvel når du hjælper / støtter beboerne, i samværet med beboerne og i samværet med mange kollegaer. Derfor er du særligt udsat for at pådrage dig smitsomme sygdomme. Herunder smitte fra ekskreter og sekreter som spyt, blod, urin og afføring.
De fleste smitsomme sygdomme er ikke alvorlige, selv om de kan være nok så ubehagelige. Det er for eksempel influenza, lettere diarré og forkølelse.
Der er dog enkelte smitsomme sygdomme, som kan være alvorlige eller give medarbejderen varige mén - specielt bør gravide medarbejdere være ekstra opmærksomme, samt generel opmærksomhed omkring Hepatitis A og B.
Smitterisiko (•) samt forebyggelse:
- Der er risiko for direkte kontakt med blod
- Der er risiko for at komme i kontakt med ekskreter og sekreter fra brugere, fx afføring, urin eller spyt
- Instruktion omkring sikre arbejdsrutiner, god hygiejne, rengøring af service og omgang med vasketøj. Herunder brug af handsker, af- og optørring samt evt. desinficering.
Løft og arbejdsstillinger
Hvor opstår problemerne ? + generel forebyggelse
Tungt arbejde kan give belastninger på bevægeapparatet (knogler, muskler, led og sener). Overbelastninger af bevægeapparatet kan give smerter i lænd, nakke, skuldre og arme.
Du kan være udsat for belastende arbejde i forbindelse med hjælp til beboerne. I Blomsterhusene er en del af beboerne kørestolsbrugere, nogle går dårligt/ har dårlig balanceevne og en stor gruppe af beboerne skal have meget hjælp - eks.vis til personlig hygiejne, fysisk støtte under ture med videre. Det nævnte kan være årsag til belastende arbejdsstillinger.
Belastninger kan opstå (•) samt forebyggelse:
- Når der ikke er plads nok til at arbejde i gode stillinger
- Når det ikke er muligt at benytte korrekt løfteteknik
- Når der ikke er plads til at bruge de tekniske hjælpemidler
- Instruktion til at arbejde i hensigtsmæssige arbejdsstillinger, forflytningsteknik og brug af hjælpemidler, herunder kørsel med kørestole i terræn eller fysisk støtte ved ture med videre.
- Instruktionen er individuel i forhold til den enkelte beboer og kan være det i forhold til den enkelte medarbejder.
- Hensigtsmæssig indretning af de lokaler hvor hjælpen finder sted (boliger, badeværelser fællesarealer mv).
- Anskaffelse af de nødvendige hjælpemidler (i samarbejde med fysioterapien / kommunen) samt generel vedligeholdelse af alle hjælpemidler.
Indeklima
Hvor opstår problemerne ? + forebyggelse
Vi er et ombygget botilbud som er færdigt i juni 2003. Indtil nu er Sikkerheds-organisationen blevet gjort opmærksom på problemer med bygningsutætheder og problemer i forhold til at foretage hensigtsmæssig rengøring af forskellige overflader, fliser og lister.
Da ombygningen ikke er endelig færdig, har ledelsen gjort indsigelser til ovenstående med henblik på en afklaring af hvem der skal udfører eventuelle ændringer.
Typiske årsager til indeklimaproblemer er (•) samt forebyggelse:
- Snavs og tobaksrøg
- Instruktion i forhold til oprydning, let “rengøring” mv. Introduktion til botilbuddets rygepolitik.
- Høj eller varierende lufttemperatur, kulde - træk.
- Instruktion til varme- og ventilationsanlæg.
- Støj
- Minimering af støjkilder. Herunder instruktion i hvordan medarbejdere forholder sig til støj der er forårsaget af beboerne eksempelvis råb, musik og lignende.
Psykisk
Hvor opstår problemerne ? + generel forebyggelse
Du kan komme ud for psykiske belastninger ved arbejdet i et botilbud med mange samarbejdsparter (beboerne, kollegaerne, ledelsen, de pårørende o.s.v.).
Psykiske belastninger kan opleves som fysisk træthed, hovedpine, manglende energi mv. Såfremt den psykiske belastning fortsætter over længere tid kan det føre til eksempelvis kronisk stress eller udbrændthed.
For arbejdspladsen kan ovenstående betyde forhøjet sygefravær, hyppige udskiftninger blandt medarbejderne, manglende kollegial opbakning, konflikter og uengagerede medarbejdere.
Såvel den enkelte medarbejder, kollegaer og arbejdsgiver er selvfølgelig interesseret i at forebygge bedst muligt.