Stillingsbeskrivelse for leder

Lederens opgaver og kompetencer er beskrevet i en stillingsbeskrivelse.

Nedenfor en lederen af Blomsterhusenes stillingsbeskrivelse.

Organisatorisk placering
Blomsterhusene er botilbud (§108) i Gentofte Kommune, det består af fem huse. Hvert hus er bolig for 8 beboere.

  • Lederen refererer til forstander
  • Lederen indgår i Blomsterhusene´s ledergruppe, som består af forstander og 4 ledere
  • Lederen er daglig leder for ca. 10-20 faste medarbejdere og ca. 15-25 vikarer, ved ferie mv. er den enkelte leder ansvarlig for flere huse
Opgaver
  • Deltager i tilrettelæggelse og udførelsen af bostedets pædagogiske arbejde i forhold til den overordnede pædagogiske målsætning
  • Lederen har, i samarbejde med det øvrige ledelsesteam, det pædagogiske og budgetmæssige ansvar for et til to huse
  • Lederen er ansvarlig for den daglige personaleledelse, afholdelse af ansættelses-samtaler og indstilling til ansættelse af personale
  • Daglig sikkerhedsleder i det enkelte hus

Lederen skal holde sig ajour indenfor fagområder vedr.

  • Kommunikation og brugerindflydelse
  • Diverse fysiske handicap: Epilepsi, spasticitet og følgesygdomme ved brug af kørestole m.m.

Lederen er ansvarlig m.h.t. information af nye medarbejdere der, her
skal sikres information om

  • Beboere
  • Praktisk arbejdstidsplan
  • Skriftlig informations- og rapportbøger
  • Introduktionsmappe / personalepolitik
Lederen skal deltage i følgende møder og være ansvarlig for
  • 3-mdrs-samtale med nye medarbejdere
  • Personalemøder
  • Teammøder, sikre referat skrivning. Lederen deltager ikke, men er til
  • rådighed i huset
  • Huskurser
  • Samråd og pårørendemøder
  • Sikkerhedsgruppemøder
  • MED-udvalgsorganisationen
  • MUS
  • Lederen er ansvarlig for arbejdstids tilrettelæggelsen samt ferie-planlægning og indberetning af løn
  • Lederen skal sikre at der søges ledsagerordning
  • Lederen skal sikre, at der holdes et handleplansmøde med / for de enkelte beboer mindst 1 gang  årligt
  • Lederen fører løbende kontrol med saldotime opgørelserne og afspadsering ifølge disse
Faglige kvalifikationskrav
  • Uddannelse som pædagog, gerne suppleret med diplomuddannelse
  • Erfaring med/praksisviden om arbejdsgangen på et botilbud
  • Ledelseserfaring indenfor det socialpædagogiske område
  • Erfaring med arbejdstidsplanlægning og kendskab til gældende
  • overenskomst/arbejdstidsregler.
  • Kendskab til EDB på brugerniveau
Personlige kvalifikationskrav
  • Samarbejdsaktiv i en hverdag fyldt med mange forskellige ledelsesmæssige udfordringer
  • I stand til at formidle, såvel skriftligt som mundtligt
  • Være kulturskabende og -bærende.
  • Være empatisk, fleksibel og  ansvarsbevidst
  • Udvise fagligt og personligt engagement
  • Have naturlig autoritet med evne til at sikre implementering af beslutninger og nye tiltag
  • Skal fordre og værdsætte et velfungerende og udviklende arbejdsmiljø
  • Kan bevare overblikket, og være den, der kan se den røde tråd i en travl hverdag
  • Skal på en positiv, ansvarlig og engageret måde være en aktiv medspiller i videreudviklingen af   organisationen
  • Kan arbejde struktureret og kan fungere som rollemodel for medarbejderne
  • Værdsætter og bruger den enkelte medarbejders kvalifikationer og ressourcer
Nærmeste samarbejdspartnere
Lederen forventes at samarbejde med følgende eksterne og interne parter
  • Forældre og pårørende
  • Dagtilbud
  • Fælles faglig funktioner, f.eks. fysioterapi, læger m.v.
  • Social- og sundhedsskoler
  • Seminarier
  • Jobliv Danmark
  • Arbejdstilsynet
  • Ledelsesteamet
  • Forstander
  • Medarbejdere i huset